'Wees open en stel vragen. Je mag het "niet weten".'

Caroline Jaarsma – cardioloog en plv. opleider

Leerklimaat en werksfeer

Wij als Zuyderland vinden het belangrijk dat a(n)iossen zich op een goede en fijne manier kunnen ontwikkelen. Dit betekent voor ons niet alleen dat ze inhoudelijk de best mogelijke opleiding krijgen. Net zo belangrijk is een fijn klimaat waarin ze veilig kunnen leren, een goede samenwerking met collega’s ervaren en waarin zij zich gewaardeerd voelen. Dit is voor ons een belangrijk doel en daar zetten we ons op verschillende manieren voor in. Maar het gaat om de arts-assistenten: hoe ervaren zíj het?

Maaike Head, aios Chirurgie, over het belang van een veilig opleidingsklimaat en ondersteuning binnen Zuyderland.

Hoe toetsen wij het leerklimaat?

Hoe arts-assistenten het leerklimaat ervaren, hangt van veel verschillende aspecten af. Daarom zijn er verschillende manieren om het leerklimaat te toetsen. Al deze manieren bij elkaar vormen één uitgebreide cyclus, de zogenaamde PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). De resultaten en feedback vormen de input om verbeteringen door te voeren. Doel van deze vaste cyclus is om het leerklimaat en de kwaliteit van de opleidingen te monitoren en te verbeteren.

Op deze manieren en met deze middelen toetsen wij onze opleidingen: 

Vragenlijsten (anoniem) en korte enquêtes

Per vakgroep kunnen a(n)iossen met behulp van gevalideerde vragenlijsten op een veilige, anonieme manier feedback geven. Het gaat dan over bijvoorbeeld het opleidingsklimaat, leden van de opleidingsgroep en psychologische veiligheid.

Jaargesprekken

Eén keer per jaar hebben we per vakgroep een gesprek met alle arts-assistenten. Tijdens deze gesprekken komen onderwerpen zoals werksfeer, faciliteiten, beleid, werkdruk, vitaliteit en het onderwijsaanbod binnen en buiten de vakgroep aan bod. Alle ervaringen en feedback worden meegenomen in het hierop volgende gesprek met de opleiders.

Visitaties, extern en intern

Er bestaat landelijke regelgeving waaraan je moet voldoen om aiossen te mogen opleiden. Dit wordt getoetst door middel van externe visitaties vanuit een landelijke koepelorganisatie, de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS). Deze organisatie houdt middels regelmatige toetsing in de gaten of we aan alle criteria voldoen om opleidingserkenningen te behalen en behouden. 
Ter voorbereiding op deze externe visitaties, voeren we zelf interne visitaties uit.

En hoe ervaren onze arts-assistenten het leerklimaat en de werksfeer?

Alleen de a(n)iossen zelf kunnen aangeven of wij slagen in ons streven om een fijn leerklimaat en werksfeer te creëren.

En hun reactie? Daar zijn we trots op:

Wat maakt dat onze arts-assistenten het leerklimaat en de werksfeer waarderen? De volgende punten zijn voor onze a(n)iossen van grote waarde. Deze hebben ook mede de beoordeling bepaald.

Arts-assistenten ervaren een veilig leerklimaat

'Fijn, veilig en open’, zo wordt de sfeer omschreven. Arts-assistenten voelen zich veilig om advies en feedback te vragen, waardoor ze zich weer verder kunnen ontwikkelen. Daarnaast krijgen zowel aios als anios een portfolio om hun ontwikkeling in vast te leggen.

Laagdrempelig contact met opleiders en collega's

De sfeer binnen de vakgroepen is goed; medisch specialisten, arts-assistenten en andere disciplines vormen samen één team. A(n)iossen ervaren de supervisoren als toegankelijk en gemakkelijk benaderbaar.

De samenwerking tussen arts-assistenten is goed

Er heerst een fijne sfeer tussen de arts-assistenten. Er is sprake van saamhorigheid en bereidheid om taken over te nemen en elkaar te ondersteunen. De arts-assistenten staan naast elkaar en zijn een hecht team. Niet alleen op het werk, maar ook erbuiten. Regelmatig worden er uitjes, activiteiten en borrels georganiseerd waaraan ook artsen en andere collega’s van de afdeling deelnemen.